Clans gemaakt door Leo Colovini

Voor 2 tot 4 spelers vanaf 10 jaar. Speelduur circa 30 minuten.

Uitgevers

  • Venice Connection
  • Identity Games
  • Winning Moves
  • Rio Grande Games

Spelmateriaal

  • 1 speelbord,
  • 60 hutjes, 12 per kleur,
  • 12 bonus-fiches,
  • 5 scorestenen,
  • 5 clankaarten,
  • Spelregels.
  • De doos is circa 22½x22½x4½ cm. groot.

Doel van het spel

Het spel speelt zich af in de prehistorie. 5 verschillende stammen trekken rond door de gebieden en voegen zich samen waarbij de eerste vestigingen ontstaan. Bij het vormen van een vestiging probeert elke stam toch zo goed mogelijk uit de strijd te komen.

Voorbereiding

Het bord is verdeeld in 12 regio’s van elk 5 gebieden. In elke regio wordt van elke kleur 1 hutje neergezet zodat deze min of meer evenredig verspreid op het bord komen. De 5 scorestenen worden aan het begin van het scorespoor gelegd. de 12 bonus-fiches komen op de daarvoor bedoelde plekken rechts op het bord. Vervolgens krijgt elke speler een clankaart die aangeeft met welke kleur hij speelt. Dit houdt elke speler geheim voor de andere spelers. De overblijvende clankaarten gaan ongezien terug in de doos.

Clans Speelbord

Het spelverloop

De spelers zijn met de wijzers van de klok aan de beurt. In een beurt kan een speler maar 1 actie doen: alle hutjes vanuit een gebied verplaatsen naar een aangrenzend gebied waar minstens 1 hutje moet staan. Als in een gebied 7 of meer hutjes staan dan kunnen deze niet meer verplaatst worden, er mogen nog wel hutjes aan toegevoegd worden. Als een groep hutjes door een beurt van een speler geïsoleerd op het bord komen te staan (dwz. er stan geen hutjes meer in aangrenzende gebieden) dan wordt dat gebied gewaardeerd.
Rechts op het bord staan de tijdperken aangegeven, het spel start bij I en gaat maximaal door tot V. Zodra een waardering plaatsvindt, krijgt de speler die dit veroorzaakt heeft een bonus-fiche. Bij het tijdperk staan ook 2 landschapssoorten aangegeven. Links van het bonus-fiche staat het vruchtbare landschap afgebeeld. Als een waardering plaatsvindt in een vruchtbaar landschap, dan levert dat extra punten op voor de scorende kleuren. Rechts van het bonus-fiche staat het onbewoonbare landschap afgebeeld. Als een waardering plaatsvindt in een onbewoonbaar landschap, dan krijgen de scorende kleuren helemaal geen punten. In het laatste tijdperk tellen alle gebieden als vruchtbaar voor 5 extra punten.
Bij de waardering van een gebied wordt gekeken welke hutjes aanwezig zijn. Als van elke kleur minimaal 1 hutje aanwezig is, dan wordt eerst een stammenstrijd gevochten: als van een kleur maar 1 hutje aanwezig is wordt deze verwijderd. Vervolgens wordt het totaal aantal resterende hutjes geteld (dit kan 0 zijn). Elke kleur die nu nog aanwezig is krijgt dit aantal als punten bijgeteld, de betreffende scoresteen wordt op het scorespoor evenredig vooruit gezet. Als het een vruchtbaar gebied was dan komen daar nog de extra punten van het tijdperk bij. Het omgekeerde kan ook: als het onbewoonbaar is krijgt niemand punten.

Einde van het spel

Het spel eindigt na de waardering van het twaalfde dorp, of als er eerder al geen acties meer mogelijk zijn. Elke speler laat nu zien welke kleur hij had, en mag de scoresteen van zijn kleur nog zoveel vakken vooruit zetten als hij aan bonus-fiches verzameld heeft. De speler wiens score-steen het hoogst staat wint het spel.

Geel clans Groen clans Rood clans
Drie van de vijf spelerskleuren

Oordeel

Clans kenmerkt zich door een combinatie van eenvoudige, haast abstracte spelregels met een portie tactiek. Doordat de spelers van elkaar niet weten welke kleuren ze hebben, is het een uitdaging om het spel te winnen. Je probeert je eigen kleur geheim te houden, maar moet ondertussen wel zoveel mogelijk punten scoren. Hoe verder je in het spel komt, hoe meer punten er te verdienen zijn. In de laatste ronde zijn er zelfs 5 bonuspunten te verdienen, en als je daar niet bij zit dan is winnen erg moeilijk. Persoonlijk denk ik dat die invloed wat te sterk is. De bonuspunten die aan het einde nog in de score verrekend worden kunnen dan erg belangrijk zijn. Met 4 spelers merk je dat er tactisch niet zo veel te plannen valt, je bent vaak afhankelijk van de speler die voor jou aan de beurt was. Een minder sterke speler kan zodoende het evenwicht wat verstoren. Het spel lijkt daarmee beter uit de verf te komen met 2 of 3 spelers. Een ander klein minpuntje is dat de kale bonusfiches wel erg uit de toon vallen bij dit verder kleurrijk vormgegeven spel.

Kortom: Na de voorgangers Cartagena en Trans America is Clans een waardige opvolger. Eenvoudige regels met toch een redelijke portie mogelijkheden en tactiek. Het duurt niet lang een leent zich daarom goed om nog een keer te spelen. Daarmee is het zowel geschikt als familiespel en ook voor de veel-spelers.

Pluspunten

  • Eenvoudige regels
  • Keurig materiaal

Minpunten

  • Laatste waardering telt te zwaar
  • Met meer spelers minder goed te spelen
  • Bonus-fiches wel heel simpel uitgevoerd