Arne kaartspel spelen

Voor 2 tot 4 spelers vanaf 7 jaar. Speelduur circa 15-30 minuten.

Uitgevers

Lauwers Games VOF

Spelmateriaal

  • In totaal 92 kaarten:
    • 4 kleurenkaarten,
    • 56 witte kaarten:
    • 4 ‘+3’ kaarten,
    • 4 ‘+2’ kaarten,
    • 4 ‘+1’ kaarten,
    • 4 ‘x3’ kaarten,
    • 4 ‘x2’ kaarten,
    • 36 puntenkaarten,
    • 32 zwarte kaarten:
    • 6 x dief,
    • 4 x ‘-200’ kaarten,
    • 4 x stop,
    • 5 x crash,
    • 4 x van richting veranderen,
    • 5 x slot,
    • 4 x kameleon.
  • Spelregels in het Duits, Nederlands (Vlaams), Frans en Engels.
  • Het is een kaartspel, de kaarten zitten in een kartonnen vouwdoosje van 9x6x3½ cm.

Uitbreidingen

  • Arne Expansion

Doel van het spel

Elke speler heeft een eigen kleur, en kan zowel punten in de eigen kleur verzamelen als actiekaarten spelen. De actiekaarten hebben ofwel een positief effect op de speler zelf, of een negatief effect op een andere speler. Wie aan het einde van het spel de meeste punten heeft wint het potje, de winnaar van het spel is degene die als eerste een afgesproken aantal potjes heeft gewonnen.

Voorbereiding

Elke speler trekt een kleurenkaart, dit is de kleur waarmee de spelers spelen. De overige kaarten worden geschud, en elke speler krijgt 8 kaarten in de hand. De jongste speler begint.

Het spelverloop

Het spel start met de klok mee. Iedere beurt begint met het nemen van een kaart van de trekstapel. In een beurt moet een speler 1 witte kaart afleggen (als hij dat kan) en eventueel daarnaast nog 1 zwarte kaart. Een witte kaart leg je bij jezelf neer als het punten in je eigen kleur zijn of een kaart zonder kleuraanduiding is. Als het niet je eigen kleur is, mag je zo’n witte kaart op de aflegstapel leggen. Op elk willekeurig moment mogen spelers zwarte kaarten uitspelen. Voor elke gespeelde zwarte kaart houdt de speler wel 1 kaart minder in de hand!

De witte kaarten:

  • Puntenkaarten: puntenkaarten zijn er van elke kleur evenveel en komen voor in de waarden 50, 100, 200, 500 en 1000.
  • X2 (keer twee): Deze kaart is gebonden aan een kleur, en verdubbelt het totaal aantal punten van de speler. In combinatie met een X3 kan dit verdriedubbelen.
  • X3 (keer drie): Deze kaart wordt gespeeld op een puntenkaart of op een X2 kaart. Alleen de waarde van deze kaart wordt verdriedubbeld, tenzij deze op een X2 is gespeeld.
  • +3 (plus drie): Neem 3 kaarten van de trekstapel, je beurt eindigt direct.
  • +2 (plus twee): Kies een speler, deze speler moet je 2 kaarten in jouw kleur geven en komen direct open op tafel bij je puntenkaarten.
  • +1 (plus een): Trek 1 kaart van een speler naar keuze, je beurt eindigt direct.

De zwarte kaarten:

  • Stop: Speel deze kaart en je bent onmiddellijk aan de beurt.
  • -200: Speel deze kaart bij de speler van de betreffende kleur, zijn score wordt 200 punten lager.
  • crash: Leg deze kaart op een kaart van een andere speler, de waarde van die kaart wordt 0.
  • slot: Maakt een crash ongedaan.
  • richting wijzigen: De spelbeurt komt bij jouw terecht en de speelrichting wisselt om.
  • kameleon: Met deze kaart kun je een puntenkaart van een andere kleur toch bij jezelf spelen.
  • dief: Met de dief kun je 2 dingen doen: ofwel je steelt de bovenste kaart van de aflegstapel die je vervolgens direct speelt. De andere mogelijkheid is een waardekaart onder een kameleon weg te stelen bij een tegenspeler.

Einde van het spel

Zodra de laatste kaart van de trekstapel genomen wordt maakt de huidige speler zijn beurt af. Vervolgens mogen alle spelers nog 1 zwarte kaart spelen. Dan telt elke speler zijn punten. De speler met de meeste punten wint het potje. Het spel zelf wordt pas gewonnen na een aantal potjes. De speler die als eerste een vooraf afgesproken aantal potjes heeft gewonnen wint het spel.

Oordeel

Er staat een pakkende tekst op de verpakking van Arne: “Vergeet de beperkingen van de bestaande kaartspelletjes: ‘Arne’ verkent nieuwe horizonten”. Helaas kan ik dat niet beamen. Het belangrijkste deel van het spel is een gewone variatie op bestaande kaartspelletjes. De belangrijkste regel waar deze zin waarschijnlijk op duidt is dat zwarte kaarten (actiekaarten) op elk willekeurig moment gespeeld mogen worden, maar ook dat is een gegeven dat we al langer kennen.

Het spelverloop is hierdoor tamelijk chaotisch en de uitkomst van een potje hangt sterk van het geluk af. Een speler is sterk afhankelijk van de kaarten die hij trekt. Het is handig om veel kaarten te hebben, waardoor de +3 waardevol wordt. Nog waardevoller is de dief, aangezien je daarmee onder andere die +3 kaarten kunt stelen. Tevens is een belangrijk detail op de actiekaarten over het hoofd gezien: de symbolen staan alleen midden op de kaart. Als je de kaarten als een waaier in je hand houdt zoals dat gewoon is bij kaartspellen, kun je daardoor niet zien welke kaarten je hebt.

Valt er dan alleen maar negatiefs te melden over dit spel? Nee, dat niet. Arne is een eenvoudig kaartspel voor spelers van 7 jaar en ouder. Voor die jonge doelgroep kan het zeker een leuk spel zijn. De afbeeldingen zijn eenvoudige pictogrammen die ook voor jonge kinderen redelijk herkenbaar moeten zijn. De puntentelling zal trouwens voor de allerjongsten nog wel lastig zijn. Het is qua spelniveau vergelijkbaar met Uno (pesten) maar dan met iets meer interactie. De kaarten zelf zijn van mooie kwaliteit wat lang niet altijd het geval is bij een particuliere uitgave. Verder is op de website van de uitgever een faq te vinden en extra informatie over het spel.

In de huidige generatie kaartspellen zoals we die uit Duitsland kennen kan Arne niet meekomen. De verwachtingen worden niet waargemaakt. Toch kan het een leuk spel zijn voor jongere spelers die nog net te jong zijn voor andere spellen.

Pluspunten

  • simpel en snel
  • geschikt voor jongere kinderen

Minpunten

  • grote toevalsfactor
  • in tegenstelling tot de gewekte verwachtingen niet echt vernieuwend