Voor 2 spelers vanaf 12 jaar. Speelduur circa 30 minuten.
Uitgevers
- Descartes Editeur
Spelmateriaal
- Een speelbord met 36 velden,
- 36 dubbelzijdig bedrukte piratenfiches met waardes 1, 2 en 3,
- 36 gele en 10 oranje kaarten,
- Spelregels.
- De doos meet: 23 x 15 x 4½ cm.
Doel van het spel
Beide spelers leiden een piratenbende en zijn op weg naar een schateiland. Aangekomen op het eiland barst de strijd los om de waardevolle buit van edelstenen en rum. De piraten proberen een zo goed mogelijke positie op het eiland te krijgen. Hierbij is het van belang je piraten zoveel mogelijk bij elkaar te houden en zoveel mogelijk schatten onder jouw beheer te krijgen.
Voorbereiding
De 46 kaarten worden goed geschud en elke speler krijgt er 23 als dichte stapel. Van de eigen trekstapel neemt elke speler 8 kaarten in de hand. De piratenfiches worden bij de hand gehouden.
Het spelverloop
Speelrondes
Een speelronde verloopt tamelijk eenvoudig. Beide spelers kiezen uit hun hand 2 tot 4 kaarten (2 oranje, 1 oranje en 2 gele of 4 gele kaarten) en leggen deze eerst dicht voor zich neer. Gelijktijdig worden de gekozen kaarten opengelegd en blijkt hoeveel en welke kaarten elk gekozen heeft. Elke kaart heeft een nummer: alle openliggende kaarten worden in volgorde van dit nummer uitgevoerd. Als al deze akties zijn geweest vult elke speler zijn hand aan tot 8 kaarten.
De kaarten
Gele kaarten komen het vaakst voor en laten een speler een piraat van de voorraad op het bord plaatsen. Dit kan een piraat met waarde 1, 2 of 3 zijn. De oranje kaarten zijn actiekaarten waarmee de tactische beslissingen in het spel genomen kunnen worden:
- Muiterij: Een aangrenzende piraat van de tegenstander mag van het bord worden gehaald.
- Loopplank: Een of meer piraten van de tegenstander worden verschoven.
- Overloper: Een of meer piraten van de tegenstander worden omgedraaid naar de kleur andere speler.
- Tropenkoorts: De koorts slaat toe, bij de piraten van beide spelers.
- Nieuwe bevelen: Eventuele actiekaarten van de tegenstander worden deze ronde niet uitgevoerd.
Einde van het spel
Het spel kan op 2 manieren eindigen: ofwel het hele eiland ligt aan het einde van een ronde vol met piraten, ofwel een van de spelers kan geen combinatie van kaarten meer neerleggen. In beide gevallen tellen de spelers hun punten. Voor elk bezet veld krijgt een speler 10 punten, tenzij daar rum of edelstenen liggen; die zijn respectievelijk 30 en 50 punten waard.
Vervolgens krijgt elke speler nog extra punten voor aaneengesloten groepen eigen piraten. Hiervoor is een tabel in het spel waarop de waardes staan aangegeven (2 piraten levert 5 punten op, dit loopt verder op tot een maximaal van 400 pounten voor 20 piraten). De speler met de meeste punten wint het spel.
Oordeel
Dit fleurige spel is best grappig. Je probeert tactische plekken op het eiland te veroveren, en daarbij handig gebruik te maken van de actiekaarten. Het effect dat de piraten kunnen overlopen naar de andere partij en soortgelijke acties maken het tot een afwisselend spelletje. Het duurt niet al te lang en is daardoor leuk voor tussendoor.
Groot nadeel vind ik dat je toch de nodige pech kunt hebben met het trekken van je kaarten. Soms krijg je gewoon amper actiekaarten, en als dan toevallig je tegenspeler de ‘Nieuwe Bevelen’ uitspeelt kun je weinig tactische invloeden gebruiken. Deze geluksfactor kan het spelverloop redelijk sterk beïnvloeden. Voor de rest is het een net afgewerkt spelletje met als enige kanttekening wellicht nog dat de score wel erg lastig af te lezen is.
Drake & Drake is een spel uit de serie spellen voor 2 van Descartes. Dit moeten niet te ingewikkelde spellen zijn met toch een leuk stukje tactiek. Bij dit spel is het zeker niet al te ingewikkeld en lijkt er inderdaad aardig aan dit beeld te zijn voldaan. Toch is de geluksfactor te groot, wat het speelplezier niet ten goede komt. Het is wel leuk om zo af en toe eens te spelen, maar het hoort niet bij de top.
Pluspunten
- Origineel
- Eenvoudig
- Afwisselend
Minpunten
- Geluksfactor te groot
- Kleine lettertjes onpraktisch